Szybsze połączenia ze Skarżyska-Kamiennej do Kielc dzięki modernizacji linii kolejowej nr 8

Polskie Linie Kolejowe, spółka zarządzająca siecią kolejową w Polsce, rozpoczęła projekt modernizacji trasy kolejowej nr 8 na odcinku Skarżysko-Kamienna – Tumlin. Dzięki inwestycji o wartości około 834 milionów złotych, do końca 2028 roku pociągi będą mogły osiągać prędkość 120 km/h, co znacznie skróci czas podróży do Kielc. Prace obejmą między innymi przebudowę stacji oraz przystanków, a także wymianę torów i systemów sterowania ruchem, co zwiększy przepustowość linii dla przewozu pasażerów i towarów.
Rozwój infrastruktury jako impuls dla regionu
Modernizacja trasy to kluczowy element rozwoju województwa świętokrzyskiego. Poprawa infrastruktury kolejowej przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa oraz komfortu podróżowania, co z kolei umocni rolę kolei w codziennym życiu mieszkańców. Jak podkreślił minister infrastruktury, projekt ten jest istotnym krokiem w kierunku lepszej komunikacji w regionie.
Wykonawca ma na realizację projektu 36 miesięcy. Kluczowym aspektem będzie poprawa dostępności kolei poprzez modernizację istniejących stacji i przystanków. Nowoczesne perony zostaną zbudowane na stacjach w Suchedniowie, Łącznej i Zagnańsku oraz przystankach w Skarżysku Zachodnim, Suchedniowie Północnym i Berezowie. Ponadto, dostęp do pociągów dla osób z ograniczeniami ruchowymi zostanie znacznie ułatwiony dzięki nowym przejściom podziemnym i windom w Zagnańsku i Suchedniowie oraz nowej kładce dla pieszych w Łącznej.
Szczegóły techniczne modernizacji
Projekt zakłada położenie ponad 62 km nowych torów oraz wymianę sieci trakcyjnej i instalację zaawansowanych systemów sterowania ruchem kolejowym. Zmodernizowane urządzenia zapewnią wyższy poziom bezpieczeństwa na 13 przejazdach kolejowo-drogowych, z których jeden, przy stacji w Suchedniowie, zostanie przekształcony w tunel pod torami. Po zakończeniu prac, pociągi pasażerskie będą mogły osiągać prędkość do 120 km/h, a towarowe do 100 km/h. Dodatkowe tory stacyjne w Zagnańsku, Suchedniowie i Łącznej zwiększą płynność ruchu pociągów.
Finansowanie projektu i przyszłe plany
Etapy projektu „Opracowanie projektu wykonawczego i wykonanie robót budowlanych – odcinek LOT-A1-1 Skarżysko-Kamienna – Łączna” oraz „Opracowanie projektu wykonawczego i wykonanie robót budowlanych – odcinek LOT-A1-2 Łączna – Tumlin” są częścią większej inicjatywy „Prace na linii kolejowej nr 8 na odcinku Skarżysko-Kamienna – Kielce – Kozłów”. Projekt ubiega się o współfinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach programu „Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej”. Cała inwestycja została uwzględniona w Krajowym Programie Kolejowym.
W ubiegłym roku rozpoczęto modernizację pierwszego odcinka linii kolejowej nr 8. Odcinek między Kozłowem a Sędziszowem obejmuje przebudowę torów, peronów oraz obiektów inżynieryjnych. Dla środkowego fragmentu tej trasy, który obejmuje stację Kielce Główne, Polskie Linie Kolejowe przygotowują dokumentację przetargową. Inwestycja ta cieszy się stabilnym wsparciem finansowym dzięki umowie kredytowej z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym na kwotę 450 mln euro, zawartej w kwietniu.