Nowe Elfy 3 dla Kolei Mazowieckich już w drodze!

Wrzesień przyniósł ważne wydarzenie dla Kolei Mazowieckich: odbyły się odbiory pierwszych polakierowanych pudeł pojazdów z rodziny REGIO 160. Te nowoczesne jednostki, oznaczone jako 61WE, są częścią większego zamówienia, które Koleje Mazowieckie zrealizują dzięki umowie podpisanej z firmą PESA pod koniec 2023 roku. W ramach tego kontraktu, o wartości przekraczającej 458 milionów złotych, przewidziano dostawę 16 dwuczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT). Co więcej, umowa obejmuje także serwisowanie tych pojazdów aż do końca 2031 roku, a nawet możliwość przedłużenia tej współpracy na kolejne lata.
Inwestycja w przyszłość transportu
Sukcesywny rozwój infrastruktury kolejowej jest kluczowy dla zapewnienia szybkiego i komfortowego transportu w regionie. Właśnie dlatego Samorząd Województwa Mazowieckiego zdecydował się na sfinansowanie zakupu nowych pociągów. Marszałek Adam Struzik podkreśla, że nowe pojazdy mają wyjechać na tory już w sierpniu 2026 roku, a pierwsze gotowe pudełka są już gotowe do odbioru. To znaczący krok w stronę modernizacji sieci kolejowej.
Postęp w realizacji umowy z PESA
Kolejne etapy realizacji kontraktu przebiegają zgodnie z planem. Odbiory pudeł do produkcji pierwszego pojazdu 61WE to istotny etap w projekcie. Całość zamówienia ma być dostarczona do końca 2026 roku, a odpowiedzialny za to członek zarządu Kolei Mazowieckich, Czesław Sulima, zapewnia o terminowej realizacji harmonogramu.
Komfortowe podróże dzięki nowym EZT
Nowe elektryczne zespoły trakcyjne będą mogły rozwijać prędkość do 160 km/h, co znacznie skróci czas podróży. Z myślą o wygodzie pasażerów, pojazdy zostaną wyposażone w klimatyzację, Wi-Fi, monitoring oraz gniazdka USB. Ważnym aspektem jest również przystosowanie do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Te udogodnienia mają przyczynić się do zwiększenia komfortu podróży na trasach subregionu radomskiego, obsługując linie takie jak Radom – Warszawa.
Nowe zaplecze techniczne w Radomiu
Prace utrzymaniowe nowo zakupionych pojazdów będą prowadzone w nowoczesnym zapleczu technicznym Kolei Mazowieckich w Radomiu. Zapewni to efektywną obsługę techniczną na poziomach P1 oraz P2. Takie rozwiązanie pozwala na szybkie i skuteczne wykonywanie niezbędnych napraw oraz konserwacji, co jest kluczowe dla sprawnego funkcjonowania całej sieci.