Nowa era kolei: Szybsze połączenia ze Skarżyska-Kamiennej do Kielc

Modernizacja kluczowego odcinka linii kolejowej nr 8 na trasie Skarżysko-Kamienna – Tumlin w województwie świętokrzyskim to projekt, który ma na celu przyspieszenie podróży kolejowych oraz poprawę dostępu do pociągów. Dzięki inwestycji wartej ponad 678 mln zł netto, zwiększy się prędkość pociągów do 120 km/h, co pozwoli skrócić czas podróży do Kielc o około 5 minut. Przebudowa stacji i przystanków oraz wdrożenie nowoczesnych systemów sterowania ruchem pociągów zwiększy przepustowość linii, co przyniesie korzyści zarówno pasażerom, jak i przewozom towarowym.
Umowa na modernizację
Podpisana została umowa, która powierza Przedsiębiorstwu Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie Sp. z o.o. realizację prac modernizacyjnych na wspomnianym odcinku linii kolejowej. Zadanie ma zostać wykonane w ciągu 36 miesięcy. Jednym z głównych celów projektu jest poprawa dostępności kolei, co osiągnięto poprzez modernizację stacji i przystanków w miejscowościach takich jak Suchedniów, Łączna i Zagnańsk oraz na przystankach w Skarżysku Zachodnim i Suchedniowie Północnym.
Ułatwienia dla podróżnych
Aby umożliwić łatwiejszy dostęp do pociągów, szczególnie osobom o ograniczonej mobilności, zbudowane zostaną nowe przejścia podziemne z windami w Zagnańsku i Suchedniowie, a w Łącznej pojawi się nowa kładka dla pieszych. Te udogodnienia mają na celu zachęcenie większej liczby osób do korzystania z transportu kolejowego na co dzień.
Inwestycja w rozwój regionu
Projekt ten jest postrzegany jako kluczowy krok w rozwoju regionu świętokrzyskiego, podnosząc poziom bezpieczeństwa i komfortu podróży. Przewiduje się, że krótsze i bardziej komfortowe podróże staną się zachętą dla nowych pasażerów, co z kolei zwiększy rolę kolei w codziennej komunikacji mieszkańców.
Zakres prac modernizacyjnych
W ramach projektu przewidziano ułożenie ponad 62 km nowych torów, wymianę sieci trakcyjnej i instalację nowoczesnych systemów sterowania ruchem kolejowym. Dzięki temu bezpieczeństwo na 13 przejazdach kolejowo-drogowych zostanie zwiększone, a przejazd przy stacji w Suchedniowie zastąpi tunel pod torami kolejowymi. Modernizacja ta umożliwi pociągom pasażerskim poruszanie się z prędkością 120 km/h, a towarowym – 100 km/h.
Finansowanie i przyszłość projektu
Prace obejmujące odcinek Skarżysko-Kamienna – Łączna oraz Łączna – Tumlin są częścią większego projektu „Prace na linii kolejowej nr 8”, mającego na celu rozwój komunikacji kolejowej w regionie. Inwestycja ubiega się o dofinansowanie z Unii Europejskiej w ramach programu „Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej” i została wpisana do Krajowego Programu Kolejowego z planowanym zakończeniem do 2032 roku.
Kontynuacja modernizacji linii kolejowej nr 8 obejmuje również odcinki Kozłów – Sędziszów oraz Kielce Główne, gdzie trwa przygotowanie dokumentacji do przetargu. Długoterminowe finansowanie tych działań zapewnia umowa z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym, która umożliwia wsparcie w wysokości do 450 mln euro.
W przypadku pytań medialnych można kontaktować się z zespołem prasowym PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.