Opóźnienie w modernizacji linii kolejowej nr 25 na terenie świętokrzyskiego zwiększa się
Zarząd infrastruktury kolejowej dla linii nr 25 na terenie województwa świętokrzyskiego, boryka się z kolejnymi opóźnieniami w planowanym remoncie. Powodem jest konieczność powiększenia zakresu prac. Jest to podyktowane istniejącym zagrożeniem powodziowym, które niespodziewanie naruszyło pierwotne plany.
Planowana modernizacja trasy kolejowej nr 25, prowadzącej od Łodzi Kaliskiej do Dębicy, dotycząca odcinka od Skarżysko-Kamiennej do Sandomierza, miała być zakończona już około dwa lata temu. Niestety, termin zakończenia prac był wielokrotnie przesuwany. Zarządca infrastruktury tłumaczył to potrzebą rozszerzenia prac. Już w końcu 2022 roku Ministerstwo Infrastruktury przyznało, że inwestycja może nie zostać zakończona w roku 2023. W ubiegłym roku PKP PLK obiecały, że pociągi powrócą na trasę w czerwcu tego roku. Jednakże, nie udało się to zrealizować i PKP Intercity jest nadal zmuszone uruchamiać autobusy zastępcze na tej trasie.
Co więcej, opóźnienie w stosunku do pierwotnego planu nadal rośnie. Jak przyznaje Piotr Hamarnik z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych, trasa nie zostanie w pełni uruchomiona do końca 2024 roku. Wskazuje on, że zadanie dofinansowane z unijnego Programu Operacyjnego Polska Wschodnia obejmuje przebudowę około 105 km szlaków kolejowych, budowę 35 peronów oraz modernizację 108 obiektów inżynieryjnych. Modernizacji podlega także sieć trakcyjna oraz system sterowania ruchem na dziewięciu stacjach. Do tej pory prace zostały zakończone na odcinku Skarżysko-Kamienna – Zalesie Gorzyckie, jednak z wyłączeniem remontu mostów nad rzekami Ćmielówką, Opatówką i Trześniówką oraz modernizacji stacji Dwikozy. Część prac musi zostać przesunięta na rok 2025.